Polar Night Half Marathon i Tromsø – «The turtle runner»

I år var jeg veldig usikker på om jeg i det hele tatt skulle stille til start i Mørketidsløpet. Sykdom i begynnelsen av uka og flere venninner som meldte avbud i siste liten gjorde meg veldig skeptisk. I tillegg var det meldt om en storm som var på vei inn mot Tromsø. Å løpe 21 kilometer når kroppen ikke er i slag er ikke bra. Å løpe i storm er heller ikke bra. Jeg hadde derfor gjort en «deal» med meg selv om at det var greit å ikke stille til start i år, selv om jeg hadde betalt påmeldingsavgiften.

Mot slutten av uka begynte jeg heldigvis å føle meg bedre og jeg bestemte meg for å stille til start lørdagen. En stor motivasjonsfaktor når det gjelder løping er å utfordre meg selv. I mørketidsløpet er det spesielt psyken og viljestyrken som blir satt på prøve.

img_0366

Oppvarming før løpet

I år var det deltakere fra hele 46 ulike land noe som viser hvor populært løpet i Tromsø har blitt. For oss som bor og jobber i nord er det utrolig flott å se utviklingen. Jeg har alltid vært stolt av å være nordlending, men de siste årene har jeg om mulig blitt enda stoltere.

img_0374

Like før start

I følge tidtakersystemet var det totalt 770 påmeldte til halvmaraton. Jeg er litt usikker på om alle disse faktisk stilte til start, men uansett var det en stor gjeng med småtrippende løpere i startområdet. Som bildet viser, var det rimelig grått og vått.

img_0375

På vei ut av sentrum går det i rolig tempo. Det ble til og med tid til et smil og et lite vink til fotografen. Like smilende var jeg ikke resten av løypa.

Da vi kom ut av byen og skulle runde sørspissen av øya, kom vinden rett inn fra havet. Først snødde det vannrett, men etterhvert gikk det over i hagl som pisket i ansiktet. Det var skikkelig vondt, spesielt de som traff midt inni øyeeplet. Jakken min hadde heldigvis en hette slik at jeg kunne skjerme meg litt for de verste haggelbygene. Innimellom roet det seg litt, men da måtte man igjen konsentrere seg om å hoppe over store søledammer og prøve å unngå det verste snøslapset. Joggeskoene og sokkene ble klissvåte og etterhvert veldig tunge.

img_0353

Oversikt over løypa

Jeg må innrømme at jeg syntes synd på mange av utlendingene som løp, men på den andre siden så er det vel dette de har kommet for. Dette må jo være skikkelig eksotisk.

Underveis kommer det snikende noen tanker om å gi seg, men samtidig så er det så mye styr om man skal bryte. Man må jo uansett komme seg tilbake til byen, så da er det bare å kjøre på i et jevnt tempo. For min del ble det et jevnt sakte tempo, så jeg har funnet ut at jeg skal døpe meg selv «The turtle runner».

img_0378Da jeg nærmet meg sentrum dukket plutselig et kjent ansikt opp rett foran meg. Broren min hadde tatt turen ut i løypa for å løpe siste delen sammen med meg. Jeg ble så utrolig glad og overrasket og det ga meg et skikkelig adrenalin-kick.

Etterhvert bestemte han seg for å ta et rykk for å ta noen bilder inne i målområdet. Flere av tilskuerne heiet på broren min som til og med løp på seg melkesyre. Så ivrig var han at han løp hele oppløpet inn i mål. Sikkert mange som lurte på hvem denne nummerløse løperen var, men fine bilder ble det 🙂

img_0379

Man må også være litt fotograf innimellom.

img_0380

Den koppen med varm saft smakte godt

img_0381

Obligatorisk posering med medalje

For en som ikke er løper var jeg veeeeldig fornøyd med å komme meg igjennom løypa i dag. Det var knalltøfft, men godt. Herfra må det bare bli bedre. Tromsø, jeg kommer garantert tilbake!

XoXo
Cecilie

Løping som rekreasjon

Når jeg er i Finnmark på besøk hos bestemor er noe av det morsomste jeg vet å løpe i fjellene. Det er så og si ingen trær og landskapet er helt nakent. Det er utrolig lett terreng å løpe i. Disse turene er en god blanding av trening og rekreasjon.

IMG_8096 (800x600)

IMG_8087 (800x600)

IMG_8079 (800x600)Det er rart med følelsen man ofte får i naturen. Det er en følelse av å være liten i noe stort. De store nakne fjellene og det lunefulle havet som gir oss overflod av mat, men som også har tatt mange liv opp gjennom tiden. Fiskebruket skaper liv, økonomisk vekst og utvikling, samtidig som vi vet at mange fiskere har omkommet på havet etter plutselig væromslag og familiene sitter igjen med en stor sorg.

Man har godt av å trekke seg unna, se ting fra avstand, og få et litt nytt perspektiv.

IMG_8044 (800x600)
Jeg har lest et sted at det er to ting vi bør gi våre barn, røtter og vinger. Mine røtter har jeg fått fra bestemor som er selve klippen i familien, og vingene har jeg fått hos mine foreldre. De har alltid vært mine største støttespillere og gitt meg både trygghet og selvtillit. Hvis jeg kan videreføre litt av dette til mine etterkommere, skal jeg være mer enn fornøyd.

Siden bildene er fra Finnmark, tar jeg med et lite visdomsord fra Dalai Lama. «Hvis du tror du er for liten til å utgjøre en forskjell, prøv å sove i et rom med en mygg».

Ha en fin dag!
Cecilie

5 treningstips på jobbreise

imageDet er ikke alltid så lett å få til trening når man er på jobbreise. Jeg reiser en del i jobben, og vet at det mange ganger er utfordrende å få trent når man har et hektisk kursprogram eller skal i mange kundemøter. Her er mine tips til hvordan man kan få trent selv om man er på farten.

1. Alltid pakk med deg joggesko og treningsklær uansett. Dersom du ikke har med deg treningsklær blir det garantert ingen trening, så bud en er å faktisk ta med seg treningsklær i kofferten.

image

2. Velg et hotell med treningsrom. Dersom du har mulighet, så velg et hotell med treningsrom. Det er så mye enklere å gjøre noen styrkeøvelser dersom det finnes et enkelt treningsrom på hotellet.

img_0951

3. Spør i resepsjonen om det er noen fine løperuter i nærheten. Eventuelt bare kom deg ut og utforsk på egenhånd.

En løpetur etter en lang flytur gjør godt for kroppen og det er i tillegg en fin måte å gjøre seg kjent i nærområdet.

image

Løpetur i Stockholm

image

Aker Brygge i Oslo

4. Vær litt kreativ på hotellrommet. Det er mange øvelser man kan gjøre selv på et lite hotellrom. Selv om treningsøkta ikke blir lenger enn 20-30 min, så er det nok til at du føler det bedre etterpå. Når jeg har liten tid mellom kurs og en middag på kvelden, må jeg ofte ty til hotellromtrening. Selv bare noen få øvelser kan være med å holde kroppen i god form.

img_5100

Planken

5. Kom deg opp tidlig om morgenen. Dersom jeg har et kurs som starter kl 8, så pleier jeg ofte å stå opp tidlig, gjerne kl 6. Det er lurt å legge treningsklærne klar kvelden før. Dersom det er et treningsrom på hotellet hopper jeg rett i treningsklærne, splæsjer litt iskaldt vann i ansiktet og tar en liten økt før frokost.

Jeg skal innrømme at jeg sjelden føler meg klar til trening når klokka ringer kl 6, men det handler egentlig om å skru av hjernen og bare gjøre det man har bestemt seg for. Man føler seg trøtt og helt elendig, men etter at man har kommet seg i gang føles det fort mye bedre.

For å komme i gang, pleier jeg å gå/løpe på tredemølla eller sykle rolig i ca 10 min. Deretter gjør jeg noen styrkeøvelser som knebøy, utfall, legcurl, armhev, triceps, planken. Jeg går ofte fra en øvelse til neste uten pause.  Det sparer tid, noe som er viktig når man har et bestemt klokkeslett man må være klar.

Det aller beste med morgentrening er at hotellfrokosten smaker ekstra godt etterpå. I tillegg sitter godfølelsen i  kroppen resten av dagen og jeg føler meg mye mer opplagt og klar til å lære.