Intervalltrening på sykkel

IMG_1197
Intervalltrening er utrolig effektivt og mye morsommere enn å bare sykle på samme nivå hele tiden. Det virker faktisk som om tiden går mye raskere. Når man trener intervaller trener man f.eks ett minutt med høy intensitet og ett minutt med lav intensitet. Da jeg var topptrent hadde vi intervaller på to minutter med høy intensitet og ett minutt med lav intensitet. Nå er jeg på nivået der jeg må ha to minutter på lav intensitet for å klare ett minutt på høy intensitet 😉

Programmet jeg kjørte (totalt 30 min)

  1. Varm opp i ca 5 minutter på lavt tempo. Jeg starter med level 8 og prøver å holde rpm (rounds per minute) på ca 80
  2. Ett minutt høyt tempo. Jeg økte til level 12, men gikk på en liten smell. Fikk nesten melkesyre.
  3. To minutter lavt tempo (måtte ned på level 8 igjen for å komme meg)
  4. Ett minutt høyt tempo. Økte til 10
  5. To minutter lavt tempo. Level 8
  6. Ett minutt høyt tempo. Level 11
  7. To minutter lavt tempo Level 9      osv….

Hele tiden prøver jeg å holde rpm på 80

Endomondo har flere ferdige intervallprogrammer som man kan velge mellom. Det kommer opp hvilket intensitetsnivå man skal være på til enhver tid og man slipper å følge med hvor man er i programmet. Man kan også få coaching, men jeg pleier å slå av lyden på den innebygde treneren.

intervall01