Test av to apper for sterkere mage

Det finnes så utrolig mange apper til smarttelefoner, også apper for trening. Fordelen med å bruke apper er at man får et program, noen øvelser og litt pep talk. Jeg har testet to apper som trener magemusklene.

Abs (for den trente) gratis

 

abs 1 abs 2

Den første appen som heter Abs har 8 ulike øvelser for magen med 30 repetisjoner og 30 sekunders pause mellom annenhver øvelse. Man får litt musikk, coaching og en video der en kan se hvordan øvelsene skal gjennomføres. Det går fint an å gjøre dette hjemme i stua. Det tok meg ca 10-12 minutter å gjennomføre level 1.

Dette var en ok app, men man bør ha litt treningsgrunnlag for å klare å gjennomføre hele level 1. Jeg merket at jeg fikk litt vondt i nakken på de siste to øvelsene, så jeg fikk ikke gjennomført den siste øvelsen helt som den skulle. Ellers var det passe med 30 sekunders hvile mellom hver øvelse og variasjon av mageøvelsene gjorde at det gikk fint å gjennomføre programmet. Etter den første økta, kan man velge å gå videre til nivå to. På dette nivået er det fortsatt 8 øvelser, men 40 repetisjoner. Pausetiden er redusert til 15 sekunder. På nivå 3 er det kun 6 øvelser, men 50 repetisjoner på hver øvelse og 15 sekunders pause.

Runtastic SitUps pro (for nybegynneren) koster 14 kr

Runtastic situps1

Runtastic situps2

SitUps pro appen var basert på situps i pyramide. Man starter med 2 situps, deretter 3,3,2,3,2. Totalt 15 repetisjoner med 30 sekunders pause mellom hver øvelse. Det morsomme er at man holder telefonen mot brystet, så registrers antall situps man tar automatisk med et lite pip. Denne økta tok meg kun 4 minutter å gjennomføre. Man kan også velge å ta så mange situps man klarer og får da registrert sin personlige rekord.

For min del ble det veldig lange pauser mellom hver serie og litt kjedelig å bare gjøre vanlige situps, men for de som ikke har trent magen spesielt mye før eller hatt en lang pause, så kan dette være en fin app for å komme i gang med treningen.

Disse øvelsene er veldig fine for å styrke magen, men det er viktig å presisere at man ikke nødvendigvis får flatere mage av å gjøre situps. Dersom man vil ha bort magefettet, så er det en veldig viktig faktor i tillegg til mageøvelsene og det er hva man spiser. Mange tror at man automatisk får flat mage av å gjøre situps, men det er en generell misoppfattelse. Dersom man ønsker å få fram magemusklene, må man spise riktig i tillegg til å trene. Ved å trene mye situps trener man i hovedsak utholdennde styrke på magen.

Jeg anbefaler alle som vil vite mer om dette å lese en veldig god artikkel fra fitnessbloggen.

Mvh,
Cecilie