Hvordan finansiere treningsdrømmen din?

Volly01-redigert

Som individuell idrettsutøver kan det være utfordrende å satse 100 % på sporten sin når man ikke har noe støtteapparat rundt seg som legger økonomisk tilrette. I startfasen har man ofte ikke så mange resultater å vise til, bare en drøm. Hvordan skal man gå fram?

  • Lag deg en presentasjon av deg og idretten din. Hva er målene dine? Hvordan skal du nå målene dine? I presentasjonen bør du ha med et budsjett der du tar med alle kostnadene du har i forbindelse med satsningen. Sett opp sponsorpakker med pris på hver pakke og informasjon om hva sponsoren får igjen ved å støtte deg/investere i satsningen din. Ofte er det lettere å få små beløp enn store, så lag gjerne en ”Sponsorpool” for mindre beløp.
  • Velg ut hvilke bedrifter du ønsker å henvende deg til. I en startfase kan det være greit å gå bredt ut, gjerne i lokalmiljøet. Mange bedriftseiere synes det er morsomt å være med å støtte lokale talenter, spesielt hvis det er snakk om små beløp. Dersom du skal be om større beløp bør du tenke nøye gjennom hvilke bedrifter du retter deg mot. Du bør kunne identifisere deg med det bedriften driver med og føle at bedriften også vil kunne få noe positivt ut av å støtte deg. Ofte vil en større pengestøtte kreve at du reklamerer utad for bedriften.
  • Lag et personlig brev og send ut presentasjonene i posten til daglig leder i bedriften. Etter noen dager ringer du og ber om å snakke med daglig leder. Book et møte for å presentere satsningen din personlig. Du må ofte ringe flere ganger før du får svar, men ikke gi deg! La heller ikke sekretærer stoppe deg. Dersom det viser seg å være umulig å komme gjennom på telefon, så send presentasjonen på e-post. Noen er veldig opptatt og liker best å kunne sile henvendelsene på e-post.
  • Spør direkte om de ønsker å støtte satsningen din og forvent å få et ja. Hva er det verste som kan skje? At du får nei er ofte bare midlertidig og du kan prøve igjen om et halvt år eller året etter. Bedrifter har budsjetter å forholde seg til og ved neste budsjettperiode kan det åpne seg nye muligheter. For hver femte presentasjoner jeg sendte ut, fikk jeg som oftest ett ja.

Sponsorjakt er tidkrevende, men også veldig motiverende når man lykkes. Selv om det er vanskelig å få sponsoravtaler er det ikke umulig. Hvis du vil det mye nok så får du det til.

Lykke til!
Cecilie