Trening etter fødsel

cecilierun3_800

cecilierun2_800

cecilierun04_800
Å komme i gang med trening etter fødsel kan for mange være kjempevanskelig. Kroppen har forandret seg og man vet ikke helt hvor man skal starte. Som tidligere landslagsspiller i sandvolleyball har jeg vært vant til å ha et høyt aktivitetsnivå, men ble helt slått ut av alt som skjedde under graviditet og i månedene etter fødselen. Trening var langt vekke fra mine tanker i flere måneder. Det viktigste var å benytte hver mulighet til å få litt søvn. Etter ca seks måneder begynte heldigvis ting å bedre seg og lysten til å trene kom snikende tilbake. Treningen ble mitt fristed der jeg kunne la tankene flyte og få et lite pusterom.

Mine råd:
1. Ikke stress med å komme raskt igang og ikke sammenlign deg med Hollywoodmammaene – Kroppen og ikke minst hodet ditt må være klart.

2. Sett deg et realistisk mål – Mitt mål var å klare å løpe 10 km under Oslo Maraton. Løpet var ca åtte måneder etter fødselen og jeg startet først å trene da barna var seks måneder.

3. Velg den aktiviteten som passer deg – I starten er det supert å komme seg ut på trilleturer. For meg var det etterhvert enklest å ta på seg løpeskoene etter at barna var i seng om kveldene. Det finnes også Mor/Barn-treninger på ulike treningssenter. Her kan man ha med seg babyen på treningen og hvis babyen er våken kan man også gjøre ulike øvelser sammen med barnet. Disse treningene passer ofte best før barnet begynner å krabbe så mye.

3. Få med deg en treningspartner – Å ha noen å trene sammen med er motiverende og ikke minst forpliktende. Det er i tillegg utrolig hvor mye man får skravlet sammen når man jogger sammen i lavt tempo.

Mvh,
Cecilie