Rumpeøvelsene som funker

Sandvolleyball har mange ganger uoffisielt blitt kåret til den mest sexy idretten. Kombinasjon av bikini, sol og prestasjoner på høyt nivå i sand appelerer til mange, men mange er kanskje ikke klare over hvor mye svette og hvor mange harde treningstimer som egentlig ligger bak en sandvolleyballkropp.

Cecilierumpe

Det kreves enormt mye trening for å bli god. En positiv bieffekt av all løpingen i sanden er at man får sterk lår- og rumpemuskulatur, men det er langt fra bare løping i sand som skal til. Grunnlaget legges i styrkesalen med tunge vekter.

Den aller viktigste øvelsen for rumpemuskulaturen er knebøy. For å bli virkelig sterk og merke framgang må man tørre å legge på vekter og det må gjøre vondt. Mange jenter er bekymret for at man skal bli muskuløse bodybuildere, men det blir man ikke. Håper jeg kan være med på å avkrefte denne myten slik at flere tør å legge på vekter. Det er altfor mange som trener med samme vekt dag ut og dag inn og da blir det liten framgang.

Det som er viktig når man skal gjøre knebøy for første gang er at man har noen som kan veilede slik at teknikken blir riktig. Hvis man skal løfte veldig tungt så bør man ha en treningspartner som kan sikre.

Brasiliansk bumbum

Brasilianske jenter er kjente for å ha flotte bakparti. Alle er ikke nødvendigvis født med sprettrumpe, men de jobber hardt for å få det. I Brasil er det veldig populært med gruppetimer som jobber spesielt på mage, rumpe og lår. De bruker stropper med vekter rundt beina og gjør mange ulike øvelser.

Vil du også ha en brasiliansk bumbum eller en sandvolleyballkropp? Da er det bare å komme seg inn i styrkesalen og legge på vekter.

Cecilie