Styrkeøvelser som kan gjøres uansett sted

Fire enkle styrkeøvelser

Dersom du befinner deg på et hotellrom, ei hytte eller et annet sted med begrenset plass og begrenset tilgang til utstyr, så kan det være vanskelig å opprettholde styrketreningen. For småbarnsforeldre er det ikke alltid like enkelt å bare stikke av i flere timer for å trene, så man er ofte avhengig av å kunne trene etter at barna har lagt seg. Det er fullt mulig å få dette til og jeg har laget et forslag til et program man kan gjøre når man ikke har så stor plass og heller ikke tilgang til utstyr.

image

image

Oppvarming

Det er utrolig viktig å varme opp før du starter styrketrening. Hopper du over oppvarmingen er det fort gjort å få en strekk i muskulaturen som kan sitte lenge i. Dersom du er et sted med tilgang på sykkel, tredemølle eller ellipsemaskin, så er det flott å bruke disse for varme opp de store muskelgruppene. Oppvarmingen bør være ca 5 – 10 minutter.

Dersom du er hjemme, på ei hytte eller på et hotellrom så kan du fint gjøre noen øvelser med litt musikk på øret. Her er mitt forslag:

Velg to favorittsanger på totalt ca 8-10 min. Min favoritt oppvarmingssang akkurat nå er Bruno Mars med Locked out of heaven. Den passer perfekt til oppvarming og jeg pleier å spille den to ganger, så er jeg varm og god.

Oppvarmingsøvelser: Totalt ca 10 min

1. Skøytesteg (lat som om du går på skøyter fra side til side og følg rytmen i musikken)
2. Hoppetauhopp (lat som om du hopper med hoppetau)
3. Spark bak (spark deg selv på baken)
4. Dobbelthopp (hink fra den ene foten til den andre)

Prøv å følge rytmen i musikken og skift mellom de ulike øvelsene på vers og refreng i sangen.

Øvelser

1. Utfall – 15 repetisjoner 2 serier
2. Knebøy – 15 repetisjoner 2 serier
3. Sidehev – 15 repetisjoner 2 serier
4. Push ups -15 repetisjoner 2 serier

Sidehev kan gjøres med vannflasker hvis du ikke har vekter og push ups kan gjøres med strake bein eller med knærne i bakken.

God trening! 🙂

Mvh,

Cecilie