Månedlige arkiver: august 2013

Bilder og beskrivelse av årets heftigste toppturer

Enten det er det høyeste fjellet, den mest spektakulære utsikten eller det råeste magesuget, så er det noe med å tørre å utfordre seg selv, tøye egne grenser og oppleve at man mestrer mer enn man trodde var mulig. For mange er det å gå på sin første topptur heftig nok, og man opplever en enorm glede ved å ha nådd et mål. Slik er det også for meg hver eneste gang jeg står på en topp.

image

På toppen av Lenviks høyeste fjell – Leirtinden 1203 moh

Kort beskrivelse av turen til Leirtinden (1203 moh).

Vi startet fra Tårnevannet retning Rossfjord og startpunktet var godt merket med Ti på topp skilt. Det var ellers veldig godt merket hele veien til toppen. Starten på løypa er ekstremt bratt og det blir egentlig ikke særlig slakere, så man får kjørt seg skikkelig både på lår, legger og kondisjon. Det er bare et kort parti før siste stigning der det er litt slakere, men så er det på igjen med stigning.

Det er ikke noe klatring på denne toppen, men for de som lider av høydeskrekk er det et parti like etter første stigning der stien er smal og det kan føles litt bratt ned. Bortsett fra enorm stigning hele veien var det en veldig fin tur.

Vi brukte 2:10 opp med en del pauser og 1:30 ned igjen. Lengde ca 10 km t/r.

image

Flott utsikt over Målselva

topptur15

Stolt av denne karen som har vært på de fleste toppene i årets Ti på Topp Lenvik. Leirtinden var et av sesongens store mål som ble besteget med glans.

Breidtinden 1017 moh – ingen over ingen ved siden

Senjas høyeste fjell, som mange har forsøkt seg på, men som mange også har måttet vende slukøret hjem fra. Kanskje er det derfor man får en ekstra stor mestringsfølelse når man står på toppen av nettopp dette fjellet? Utsikten er den aller flotteste av alle toppene jeg har vært på, for fjellet er så ekstremt, vilt og vakkert med Nord-Senjas nakne fjell som stuper rett ned i fjorden.

Nærmere beskrivelse av turen til Breidtinden finnes her.

topptur02

Utsikt fra toppen av Breidtinden

topptur11

Midnattsol – på vei ned fra Breidtinden

Sjursviktinden – Sør-Senjas perle

Helt sør på Senja ligger Sjursviktinden 837 moh. Man kjører til Skrolsvik og fortsetter forbi bygda helt til man kommer til en utkjørsel der det står et stort skilt med kart og beskrivelse av turen til Sjursviktinden. Fra toppen har man utsikt over alle øyværene utfor Sør-Senja, blant annet vakre Meløyvær. På en godværsdag kan man faktisk se helt til Andøya. Der er ganske jevn stigning hele veien og lett turterreng å gå i. Siden man ikke går i skogen får man fjellfølelsen med en gang. Turen tar ca 4-5 timer t/r.

topptur16

Skrolsvik i bakgrunnen – gjett om den som ringte ble overrasket da vi fortalte hvor vi var…

topptur17

Mange små idylliske øyer

Flotte fjellformasjoner vestover
topptur10

Meløyvær – et nydelig lite øysamfunn som tidligere hadde mange fastboende, men som nå stort sett bare har hyttefolk.

Skinnkollen 392 moh – en positiv overraskelse

Noen ganger har man absolutt ingen forventninger til et fjell, og det var slik det var med nettopp Skinnkollen. Jeg hadde aldri hørt om dette fjellet før det var med på Ti på Topp Lenvik, men det overrasket meg positivt. Det var ganske hard stigning i starten, men ikke bratt i det hele tatt. Likevel var utsikten fantastisk flott fra toppen.

topptur06

Breidtinden skimtes i bakgrunnen. Det er alltid like rart å tenke på at det er mulig å komme seg oppå den høyeste taggen.

Det burde stått en advarsel i Ti på Topp heftene. Du kan bli hekta! 😉

Turhilsen,
Cecilie

Er det mulig å få tid til trening på jobbreise?

image

Treningsklær og joggesko er noe av det første jeg finner fram når jeg skal pakke til jobbreise selv om jeg ikke alltid tror jeg kommer til å få tid til trening. Programmet er som ofte fullpakket med både møter og andre jobbrelaterte ting, så det kan ofte være en utfordring å finne et innsmett til trening. Min erfaring er likevel at hvis man gjør noen enkle forberedelser og er litt disiplinert klarer man å opprettholde treningen også på jobbtur.

Mine tips:

1. Pakk alltid med treningsklær og sko!

2. Selv om det er fristende å sove ekstra lenge, så sett vekkerklokka på slik at du rekker å trene før jobbprogrammet starter. Det er godt å få rørt litt på seg hvis man skal sitte mye i ro resten av dagen.

3. Last inn ny musikk på musikkspilleren din. Hvis du synes det er kjedelig å sykle eller løpe blir det garantert mye morsommere med god musikk på øret.

4. Sjekk om hotellet du skal bo på har treningsrom. Flere og flere hoteller har egne treningsrom og der finner man som oftest sykler, tredemøller, noen enkle apparater og manualer. Bestem deg for hva du skal gjøre f.eks 20 min sykling og deretter push ups, knebøy, utfall og mage. Da er det enklere å gjennomføre.

5. Gjør et Tabataprogram på bare 4 minutter! Hvis du har smarttelefon, så last ned en app som heter Tabata timer. Den hjelper deg å holde styr på intervallene.

6. Det er fullt mulig å trene inne på et lite hotellrom. Man kan trene både styrke med egen kroppsvekt og Tabataintervaller. Velger man riktige øvelser kreves det ikke mye plass.

image

Innflygning til Oslo

Vakre hverdagsøyeblikk – månen lyser opp Nasjonaltheateret
image

Flott kveldslys over Tjuvholmen

Oslo er en vakker by og etter ei god treningsøkt på morningen er det ekstra deilig å gå tur på kvelden og nyte alle inntrykkene.

God trening!
Mvh,
Cecilie

Gull i skogen på Senja

Naturens skattekammer bugner over av gode saker og i år er det meste ekstremt tidlig. Allerede nå er skogen full av sopp og i år er det spesielt mye kantarell. Siden løvet ennå ikke har rukket å gulne eller legge seg på bakken, er det mye enklere å få øye på den knallgule ettertraktede kantarellen.

Gårsdagens fangst
image

Topptur og sopptur

image

Kantarellen stikker opp gjennom løv, mose og gress

image

Finner man en finner man ofte flere

image

Det er ikke alltid like enkelt å få øye på kantarellen, men den gule fargen vises godt. Ofte må man løfte på litt mose og løv for å få fram hele soppen

image

Vegetasjon som kantarellen trives godt i

Kantarell er nydelig som tilbehør til mat. Man steker den sammen med litt smør og tilsetter salt og pepper. Det er kjempegodt å spise nystekt kantarell på ei skive brød eller lage en god soppstuing.

image

En bok med 18 gode matsopper, alle soppens kjennetegn, store fine bilder og oppskrifter.

For de som har lyst å plukke kantarell for første gang, anbefaler jeg å investere i en god soppbok. Selv om kantarellen er relativt enkel å kjenne igjen er det greit å være sikker på at man faktisk har funnet kantarell. Boka jeg anbefaler har gode bilder av både store og små eksemplarer.

God sopptur!

Mvh Cecilie