Månedlige arkiver: oktober 2013

Kjendiser løper også maraton

Det er populært blant kjendisene å løpe New York Marathon og i år skal selveste Baywatch-stjerna Pamela Andersen delta. Pamela er kanskje mest kjent for å løpe rundt på stranda i rød badedrakt, så det blir interessant å se om hun klarer å fullføre helmarathon. Synes uansett det er utrolig tøft at hun er med.

Pamela er med på å samle inn penger til ofrene på Haiti og var gjest hos komikeren Ellen Degeneres som hadde det litt gøy med deltakelsen hennes.

Andre kjente fjes som har løpt New York Marathon er blant annet Puff Daddy (4:14), Katie Holmes (5:29) Edvard Norton (3:48) og Alanis Morissette (4:28)

kjentefjes

Noen som vil tippe hvilken tid Pamela kommer på?

Treningtips i mørketida

Når klokka stilles om høsten, så virker det alltid som om det blir mørkt over natta. Mange får store problemer både med søvn og motivasjon når dagene blir kortere, og det er ikke like enkelt å komme seg opp om morgenen som når man vekkes av solstråler inn gjennom vinduet. Om sommeren er de fleste mer ute, løper og går turer. Om vinteren kan det være litt vanskeligere å opprettholde aktivitet når det er kaldt, mørkt og vått. Heldigvis fins det noen gode råd mot mørketidssyken.

Her er mine tips:

1. Meld deg på et løp – Mørketidsløpet i Tromsø er et fantastisk flott løp midt i mørketida. Neste år går løpet 4. januar. Det som er så flott med et løp like over nyttår er at man nesten må være i aktivitet i jula. Hvis man ikke har satt seg et mål er det lettere for at det glir ut og man ender med å spise og kose seg i hele desember. Man skal selvfølgelig få lov til å kose seg mye i jula med god samvittighet, men litt aktivitet innimellom alle etegildene gjør utrolig godt for kroppen og hodet. Mitt motto er: “det er ikke hva man spiser mellom jul og nyttår som er problemet, det er hva man spiser mellom nyttår og jul”. Påmelding til mørketidsløpet finnes her.

Polar Night Half Marathon

2. Gode og varme klær – Med riktige klær er det herlig å være ute uansett hvilket vær det er. Invester i ullundertøy, gjerne tynt, som du har under og kle deg med lag på lag og gode varme sko. Det er mye bra klær på markedet. Personlig liker jeg Devolds ullundertøy veldig godt, men det finnes også andre gode merker.

Polar Night Half Marathon

3. Gå ut og opplev lyset – Selv i mørketida er det mye flott lys ute. Kom deg ut på tur, så vil du se det. Nordlyset og stjernene er et vakkert skue om vinteren og lyser opp mer enn man skulle tro. Tenk bare på at japanere og kinesere betaler i dyre dommer for å oppleve Nordlyset som vi har rett utenfor stuevinduet vårt helt gratis.

Nordlys

4. Kjøp to timer med en personlig trener – Den første timen bruker dere til å snakke om din helsesituasjon, ditt kosthold og sette realistiske mål, mens den andre timen brukes til å gå gjennom alle øvelsene på programmet slik at du føler deg trygg på at du gjør øvelsene riktig. Mange treningssenter tilbyr personlig trening og i stedet for å kjøpe en pakke med 10 timer, så kjøp deg noen enkelttimer. Alt for mange som har hatt et langt opphold fra trening starter for hardt og det ender ofte med at man blir skadet. Opp som en bjørn, ned som en fell…

Prisen varierer mye fra senter til senter, men ligger på ca 350 kroner på Stamina Hot, fra 640 kroner/t hos SATS og fra 800 kroner/t hos Elixia. Tenk på hvor mye unødvendig vi ellers bruker penger på. Er det ikke bedre å bruke noen kroner på egen helse? Det er garantert en god investering!

5. Hjemmetrening – Det er utrolig mye man kan gjøre hjemme i sin egen stue. Liker du å danse? Da bør du kjøpe deg en Zumba® DVD. Du finner også mye gratis på youtube ved å søke på f.eks “Zumba fitness”. Du kan sette sammen din egen spilleliste med dansevideoer, men vær obs på at du ikke finner en komplett Zumba® -time på nettet. Da må du på et treningssenter eller kjøpe DVDen. Du kan også laste ned en Zumba®-app til nettbrett eller spille Zumba®- på Nintendo WII.

Noen av mine Youtube-favoritter er de sjarmerende spansk-svenske tvillingene som kaller seg for Zumbatwiinz.

Youtube er en stor jungel av treningsvideoer, så lek deg med å søke på ulike ord f.eks tabata, home workout, yoga og cardio workout. Her finner du mange motiverende, men også mange rare treningsvideoer. Det er ikke alle øvelsene som passer like godt til alle, så det viktigste er å prøve seg fram til man finner noe man er komfortabel med. Husk å lytte til kroppen din.

God mørketidstrening!
Cecilie

Snart reiseklar

IMG_3830

Om bare noen få dager reiser jeg sammen med Aktiv Mot Kreft til New York City for å delta i verdens største maratonløp. Vi har fått programmet og det ser utrolig spennende ut. Noen dager før løpet skal vi blant annet på en lett løpetur i Central Park med selveste Jack Waitz som hare. Ikke akkurat å forakte.

Central Park – En frisk lunge midt i byen.

NYC_Times_Square

Vi skal bo på et firestjerners hotell midt i hjertet av New York.

Søndag om nøyaktig en uke går selveste ING New York Marathon av stabelen. På selve løpsdagen må vi opp tidlig, ta ferge til Staten Island, så starter selve løpet fra klokka 9:40 lokal tid. Deretter slippes vi ut puljevis og siste pulje starter klokka 10:55.

IMG_3855

Uka som kommer blir det lite trening. I dag har jeg trent litt lett styrke, mest for å forebygge belastningen som det er å løpe helmaraton. Ellers skal jeg samle overskudd og spise mye pasta.

Ønsker deg en aktiv og fin uke!
Cecilie