Forberedelsene mine til maraton

Nå er det bare 4 uker igjen til New York Marathon, så nå gjelder det å gjøre siste finpussen. Det nytter ikke å ta skippertak når det gjelder maraton, da kan man gå på en skikkelig smell. Den siste uka før løpet skal jeg ta det helt rolig, spise mye og sørge for at alle tanker er fylt opp. Da blir det masse karbohydrater. Jeg har heldigvis fått trent jevnt hele året, hvis ikke tror jeg det hadde vært vanskelig å komme seg gjennom de 42 kilometerne. Maraton er ikke noe tull, det er en skikkelig fysisk og psykisk utfordring.

runningstamina01_630

I løpet av det siste året har jeg trent 4-5 ganger i uka og treningen har vært variert. Fra mai til august har det vært mange fjellturer, men jeg har også trent styrke, zumba, og tabata i tillegg til løpingen. Mye av treningen skjer faktisk hjemme siden det ikke alltid er like enkelt å komme seg ut. Det største problemet er å klare å overse hybelkaninene, som av en eller annen merkelig grunn fortsatt bor hos meg.

MÅL: Komme i mål!

For ett år siden løp jeg mitt første maraton i Oslo og da ble tiden 4 timer og 43 minutter. Det hadde vært gøy å slå denne, men det er ikke noe nederlag om jeg ikke gjør det. Jo lenger jeg får være i løypa, desto bedre er det jo nesten. Det kommer nok til å være masse folk og en helt spesiell stemning. I fjor ble løpet som kjent avlyst pga orkanen Sandy, så jeg tipper det er mange forventningsfulle tilskuere langs løypa i år.

De neste tre ukene kommer jeg til å løpe en del, både intervall og lange økter. Jeg har heldigvis en kyndig person som hjelper meg å legge opp riktig løp for meg. I går hadde jeg ei intervalløkt på 40 minutter så svetten sprutet, mens jeg i dag løp 60 minutter på lav intensitet.

Intervallprogrammet

3 min oppvarming

2 min hurtig
1 min lav intensitet

Er så heldig å ha fått nytt antrekk fra Team Aktiv, som er laget jeg skal løpe for under New York Marathon. Klærne er fra Adidas og jeg kan bekrefte at de var veldig behagelige å løpe i. Sko er visst på vei også, så dette blir bra! Håper jeg får litt tid å løpe de inn.

Ønsker alle ei aktiv og sporty uke!
Cecilie

2 tanker om “Forberedelsene mine til maraton

  1. Bia

    Ceci! Estou orgulhosa de você!! Estou sempre lendo e acompanhando o seu esforço e sua força de vontade!! Muito boa sorte em New York!! Lykke til 🙂 Bjos

    1. cjosefsen Innleggsforfatter

      Muito obrigada Bia! Fico tão feliz em saber que você esta acompanhando. Que saudade de você <3

Det er stengt for kommentarer.