Månedlige arkiver: mai 2015

Vi har avgitt Maratonløftet

Denne gjengen har avgitt Maratonløftet og i dag var det vår første treningstur sammen. Ved å avgi Maratonløftet lover man å løpe en av distansene under Danske Bank Oslo Maraton lørdag 19.september. Hvis man starter nå, har man god tid til å forbedrede seg.

image

For nybegynnere kan et overkommelig mål være å løpe/gå enten 3 kilometer eller 10 km. Gjengen på bildet trener alle mot 10 km.

image

På de første treningene er det ikke så viktig hvor langt eller hvor raskt man løper. Det viktigste er at man faktisk kommer seg ut. Den første turen vår ble på ca 6 km med noen innlagte stopp for å tøye og hente seg inn.

image

Styrketrening i kombinasjon med løping er kjempeviktig for å klare å gjennomføre løpetrening over tid. Jeg mener også at det er en særdeles viktig faktor for å lykkes med å gjennomføre selve løpet. Halvveis i løypa stoppet vi opp noen minutter og gjorde noen enkle styrkeøvelser for beina (knebøy og utfall).

Hvis man gjør noen få styrkeøvelser med egen kroppsvekt vil sannsynligheten for at man blir skadet reduseres kraftig. Det er ingenting som er så kjedelig som å måtte stoppe treningsopplegget pga skader.

Trenger du tips til øvelser, kan du lese om hjemmestrekken som jeg var med å lage for Danske Bank.

image

Jeg håper du også har lyst til å avlegge Maratonløftet sammen med oss. Om du ikke har mulighet til å løpe i Oslo, så finnes det mange andre løp man kan melde seg på. På siden til Magasinet Kondis finner du en oversikt over alle løpene i Norge.

Lykke til med løpingen!

Klem
Cecilie

Årets første topptur med joggesko

I kveld byttet vi ut asfaltløping med en kjempefin tur til Varden i nydelig kveldssol. Varden er et populært turmål for mange i Finnsnes-området og turen er overkommelig for de aller fleste. Det lå ennå noen spredte flekker med snø langs løypa, men det gikk helt fint å gå/løpe.

Den første toppturen uten ski på beina er helt fantastisk. Det er også et klart tegn på at det er vår og at sommeren snart er i anmarsj. Selv om våren for mange kan være hektisk, gjør de lyse kveldene det enklere å komme seg ut selv om det er sent.

Noen klarer å løpe hele veien, men for de aller fleste er det slitsomt nok å gå. Vi løp det vi klarte, men måtte gå i de bratteste partiene. Helt mot slutten tok vi noen krampetak opp bakken, men for min del kom melkesyra fort 😉

Utsikten på toppen er “priceless”. Brua binder sammen Finnsnes til venstre med Senja til høyre omkranset av alle de vakre snødekte fjellene.

Håper du har hatt en fin pinsehelg!

Klem Cecilie

Ny musikk til løpeturen

Hvilken musikk man liker å løpe til er veldig individuelt. Noen liker techno andre heavy metal, mens noen kanskje hører på country eller pop.  For min del er musikk alfa omega for treningsmotivasjonen. Når jeg finner sanger som jeg motiveres av, kan jeg høre på de samme sangene over en lang periode.

Det som er viktig med sangene jeg hører på når jeg løper, er at de har er en god beat. Musikken må hjelpe meg framover. Ballader funger derfor dårlig, det hører jeg på når jeg tøyer ut eller trener yoga. Når jeg løper liker jeg stort sett å høre på pop, men også noe techno. Favorittsangene akkurat nå er disse:

https://youtu.be/5yY_26Srb7o

Jeg har laget en spilleliste på Spotify som heter “Treningsinspirasjon løping” og der oppdaterer jeg med nye løpesanger etterhvert som jeg finner nye gode sanger. Du må gjerne søke den opp hvis du trenger litt musikk-inspirasjon. Lista er nettopp oppdatert med flere nye sanger som er testet ut på flere løpeturer. De funker som bare det.

Hvilke sanger er dine favoritter når du løper?

Klem
Cecilie