Vi har avgitt Maratonløftet

Denne gjengen har avgitt Maratonløftet og i dag var det vår første treningstur sammen. Ved å avgi Maratonløftet lover man å løpe en av distansene under Danske Bank Oslo Maraton lørdag 19.september. Hvis man starter nå, har man god tid til å forbedrede seg.

image

For nybegynnere kan et overkommelig mål være å løpe/gå enten 3 kilometer eller 10 km. Gjengen på bildet trener alle mot 10 km.

image

På de første treningene er det ikke så viktig hvor langt eller hvor raskt man løper. Det viktigste er at man faktisk kommer seg ut. Den første turen vår ble på ca 6 km med noen innlagte stopp for å tøye og hente seg inn.

image

Styrketrening i kombinasjon med løping er kjempeviktig for å klare å gjennomføre løpetrening over tid. Jeg mener også at det er en særdeles viktig faktor for å lykkes med å gjennomføre selve løpet. Halvveis i løypa stoppet vi opp noen minutter og gjorde noen enkle styrkeøvelser for beina (knebøy og utfall).

Hvis man gjør noen få styrkeøvelser med egen kroppsvekt vil sannsynligheten for at man blir skadet reduseres kraftig. Det er ingenting som er så kjedelig som å måtte stoppe treningsopplegget pga skader.

Trenger du tips til øvelser, kan du lese om hjemmestrekken som jeg var med å lage for Danske Bank.

image

Jeg håper du også har lyst til å avlegge Maratonløftet sammen med oss. Om du ikke har mulighet til å løpe i Oslo, så finnes det mange andre løp man kan melde seg på. På siden til Magasinet Kondis finner du en oversikt over alle løpene i Norge.

Lykke til med løpingen!

Klem
Cecilie