5 tips som gir treningsmotivasjon

1. Se en motivasjonsvideo

2. Lag deg en liste over 2-3 ting du ønsker å oppnå

Det er lurt å ha noe å jobbe mot, enten det er å gjennomføre to treningsøkter i uka eller det er å delta i Iron Man. Hvilke mål som passer for deg, er det bare du som vet. Finn fram penn og papir og skriv ned 2-3 mål.

Eksempel på mål: Løpe halvmaraton, delta fast på en gruppetime på treningssenter i uka, trene 30 minutter hver dag, klare 5 pull ups eller gå til jobb/skole minst to ganger i uka. Her er det bare fantasien som setter begrensninger. Husk bare å ikke gape over for mye.

3. Finn en motivator

I perioder vil man føle seg både umotivert og slapp og da mangler man ofte både energi og lyst til å trene. Det er derfor ekstra viktig å ha en god motivator som kan gi deg litt “pep talk”. I dagens internett-verden trenger man ikke å ha en fysisk person ved sin side, men kan velge en motivator på nettet. Chalene Johnson er en av mine favoritt-motivatorer og hun sier mye fornuftig.

4. Lag en motiverende spilleliste

Når du har en dårlig dag kan faktisk musikk få deg i treningsmodus. Tenk over hvilke sanger som får deg til å smile og som gjør at du kjenner at du får lyst til å danse. Du har helt garantert noen favorittsanger som gir deg en god følelse. Skriv de ned på et ark og ta lista fram når du trenger litt ekstra motivasjon. Her er noen forslag til sanger:

5. Sett av noen faste treningsdager

Det er lurt å ha minst en fast treningsdag i uka. Klarer du å gjennomføre denne ene dagen i uka, kan du vedlikeholde mye selv i perioder der du føler deg umotivert.

Lykke til!

Cecilie