5 treningstips på jobbreise

Det er ikke alltid så lett å få til trening når man er på jobbreise. Jeg reiser en del i jobben, og vet at det mange ganger er utfordrende å få trent når man har et hektisk kursprogram eller skal i mange kundemøter. Her er mine tips til hvordan man kan få trent selv om man er på farten.

1. Alltid pakk med deg joggesko og treningsklær uansett. Dersom du ikke har med deg treningsklær blir det garantert ingen trening, så bud en er å faktisk ta med seg treningsklær i kofferten.

 

2. Velg et hotell med treningsrom. Dersom du har mulighet, så velg et hotell med treningsrom. Det er så mye enklere å gjøre noen styrkeøvelser dersom det finnes et enkelt treningsrom på hotellet.

Hotelltrening

3. Spør i resepsjonen om det er noen fine løperuter i nærheten. Eventuelt bare kom deg ut og utforsk på egenhånd.

En løpetur etter en lang flytur gjør godt for kroppen og det er i tillegg en fin måte å gjøre seg kjent i nærområdet.

Løpetur i Stockholm

Båtliv i Stockholm

Høstfarger i Stockholm

Stockholm

Aker Brygge i Oslo

4. Vær litt kreativ på hotellrommet. Det er mange øvelser man kan gjøre selv på et lite hotellrom. Selv om treningsøkta ikke blir lenger enn 20-30 min, så er det nok til at du føler det bedre etterpå. Når jeg har liten tid mellom kurs og en middag på kvelden, må jeg ofte ty til hotellromtrening. Selv bare noen få øvelser kan være med å holde kroppen i god form.

Planken

5. Kom deg opp tidlig om morgenen. Dersom jeg har et kurs som starter kl 8, så pleier jeg ofte å stå opp tidlig, gjerne kl 6. Det er lurt å legge treningsklærne klar kvelden før. Dersom det er et treningsrom på hotellet hopper jeg rett i treningsklærne, splæsjer litt iskaldt vann i ansiktet og tar en liten økt før frokost.

Jeg skal innrømme at jeg sjelden føler meg klar til trening når klokka ringer kl 6, men det handler egentlig om å skru av hjernen og bare gjøre det man har bestemt seg for. Man føler seg trøtt og helt elendig, men etter at man har kommet seg i gang føles det fort mye bedre.

For å komme i gang, pleier jeg å gå/løpe på tredemølla eller sykle rolig i ca 10 min. Deretter gjør jeg noen styrkeøvelser som knebøy, utfall, legcurl, armhev, triceps, planken. Jeg går ofte fra en øvelse til neste uten pause.  Det sparer tid, noe som er viktig når man har et bestemt klokkeslett man må være klar.

Det aller beste med morgentrening er at hotellfrokosten smaker ekstra godt etterpå. I tillegg sitter godfølelsen i  kroppen resten av dagen og jeg føler meg mye mer opplagt og klar til å lære.