Første tur på randonne – Kvittinden 933 moh

5.mars 2017 var jeg på min aller første Randonne-tur og første tur gikk til Kvittinden som ligger i Midt-Troms. Man starter turen fra Trafikkstasjonen i Finnfjordeidet, ca 9 km fra Finnsnes.

Siden det er en del scooteropplæring i dette området, fulgte vi scootersporene den første delen.

Etterhvert gikk vi ut av scootersporet og staket ut kursen mot Kvittind. Siden Kvittinden er såpass lett tilgjengelig avstandsmessig både fra Finnsnes og Silsand, er det også en veldig populær tur, så det var allerede gått opp flere spor som vi kunne følge.

Starten bar preg av noe dis, men sola var like ved å bryte gjennom så vi fortsatte ferden opp mot toppen.

Da vi kom over skylaget var det et helt nydelig skue som møtte oss. Skyene lå som et teppe over bakken med de høyeste toppene stikkende ut. For meg som ikke har vært så mye på fjellet vinterstid, gjorde det et sterkt inntrykk.

Den siste etappen var utrolig tung og jeg gikk helt tom for energi. Jeg vil derfor anbefale å ha med saft med sukker eller brus som man kan drikke underveis. Det gjør underverker. Det er tungt å klatre så mange høydemeter med sekk og utstyr når man ikke har gjort det før.

Flott utsikt og vindstille på toppen

I høyden har man god oversikt

Kvittinden er 933 moh og man bør regne med 3-4 timer t/r dersom man ikke er topptrent. Mitt utgangspunkt var nok ikke det beste da det var mange år siden jeg hadde stått på slalom. Jeg hadde likevel forberedt meg en del før turen ved å kjøre mye i vanlig slalombakke de siste månedene for å venne meg til utstyret og ikke minst bli trygg på nedkjøring. Det er likevel noe helt annet når man kjører «off piste». Da møter man på varierende snøforhold som man må beherske.

For en nybegynner på randonne er det ofte turen ned som er det mest krevende. Nybegynnere ploger ofte mye mer enn det de mer erfarne gjør, som igjen fører til at man bruker mye mer krefter. Jeg hadde derfor krampetendenser i legger og lår og måtte ha mange stopp på tur ned. Heldigvis hadde jeg tålmodige turvenninner.

Kvittinden var likevel en helt perfekt topp å starte med spesielt på en dag som dette med flotte kjøreforhold og mye pudder. Så var det bare å restituere seg, trene mer styrke på lår og legger og planlegge nye toppturer 🙂