Bakketrening

En utrolig god treningsform er å finne seg en motbakke og spurte opp så raskt man klarer, eller kjøre såkalte drag som løperne ofte snakker om. Du kan kjøre lange-, mellomlange- eller korte drag.

Min favorittbakke ligger like like i nærheten av der jeg bor og er perfekt til å kjøre korte drag der jeg er oppe i ca 90-95 % av makspuls. Bakken er ikke så lang (ca 60 m), men likevel lang nok til at det kjennes ekstremt godt når jeg løper opp i full fart.

Etter at jeg har løpt opp bakken så raskt jeg klarer, går jeg ned. Pausen min er gåturen ned bakken og så snart jeg er nede igjen løper jeg opp igjen. Dette gjentar jeg 8 ganger.

Det er viktig å alltid varme godt opp før man kjører drag. Hvis ikke kan du lett få strekk i muskulaturen. Jeg pleier derfor å løpe rolig i 10-15 minutter slik at kroppen kommer skikkelig i gang.

Bakketrening er en treningsform som mange løpere benytter seg av. Jack Waitz skriver i sin bok «Maraton – bli en bedre løper til hel- eller halvmaraton at helt fra løpingen ble en idrett har bakketrening vært anerkjent som en meget effektiv treningsform. Bakketreningen var en viktig del av trening.

Dersom du ikke har lest boka til Jack, anbefaler jeg den. Mange gode tips.!

God trening!

Mvh
Cecilie