Kirkestien terrengløp – Fra Bjorelvnes til Finnsnes

Start: Sollidalen, ca 1,5 km fra krysset til Bjorelvnes
Mål: Brageklinikken (Finnsnes)
Antall deltakere: 71

Noe av det jeg motiveres av er å teste meg selv og se hva kroppen kan klare. Å løpe 16 km i terrenget, hadde jeg ikke gjort før og det var derfor helt perfekt å delta i Kirkestien terrengløp. Man får testet både fysikk og psyke. Denne terrengløypa går langs en gammel kirkesti fra Bjorelvnes til Finnsnes.

Litt historie

Finnsnes kirke stod ferdig i 1979, og før det måtte folk fra Finnsnes-området gå til Bjorelvnes for å komme seg til kirka. De fulgte da «kirkestien» en sti som går oppe i høyden ved foten av Steinfjellet, Kvittinden og Kistefjellet. Det er denne stien terrengløpet Kirkestien følger. Før i tiden var Bjorelvnes og Gibostad handelssenter og Lenvik kirke på Bjorelvnes ble bygd så tidlig som i 1879. Mange Senjafolk på innersia soknet også til denne kirka da det var relativt kort vei sjøveien. Det gikk ferge fra Gibostad helt til 1985. Mye historisk sus over dette løpet med andre ord.

Praktisk informasjon

For å komme seg til startpunktet kjører man fra Finnsnes i retning mot Bjorelvnes. Man tar av i ved skiltet til Langnes, like før man kommer til Bjorelvnes. Selve startpunktet er i Sollidalen ca 1,5 km etter skiltet. Kjøreturen fra Finnsnes til startpunktet tar ca 15-20 minutter. Arrangøren satte opp buss fra Finnsnes slik at alle deltakerne kom seg fram til starttidspunktet.

Starten for mosjonister uten tid gikk kl 10, mens mosjonister og aktive med tid startet kl 12.

Starten

Mange biler på parkeringsplassen

Arrangør Kjell Harald Horn

Siste informasjon før start

Like før startskuddet går. God blanding av aktive løpere og mosjonister.

Egne erfaringer

Jeg bruker vanligvis i underkant av en time på mila på asfalt og var derfor veldig spent på hvor lang tid jeg ville bruke på ca 16 km i kuppert terreng med en del stigning. Jeg tippet jeg kom til å komme i mål mellom 2 og 3 timer. Planen var å gå i starten da det er en del stigning før man kommer over skoggrensa.

Vi var flere løpere fra løpegruppa «Løp Senja» som deltok, noe som var ekstra motiverende. De første ti minuttene gikk det greit å løpe, men deretter gikk vi i ca 20 minutter helt til vi var oppe på ca 400 høydemeter. Med tanke på hvor langt man skal, kan det være lurt å ta det litt rolig denne delen.

Etter ca 30 minutter var vi over skoggrensa og vakre fjellformasjoner åpenbarte seg.

Det var ikke like enkelt å løpe hele tiden, da det var en del kratt og steiner store deler av løypa. Når man både skal se hvor man tråkker samtidig som man skal se etter merkingen ble det en god del gåing. Jeg trodde stien skulle være litt mer opptråkket, men det er tydelig at det er mange år siden kirkegjengerne har gått denne veien. Det var heldigvis veldig godt merket, så det var ikke noe problem å finne fram.

Mat og drikkestasjon var ca halvveis ved ei relativt stor elv. Her fikk vi servert energibarer og gel.

Så var det bare å fortsette ferden videre…

Det var enkelt å følge de røde merkene og de norske flaggene.

Flott utsikt på vei mot Varden

Utsikt mot Silsand på Senja

Været var helt perfekt løpsdagen med solskinn og 15-16 grader. Det var derfor ikke behov for store sekker og mye klær. Jeg hadde kun med meg et magebelte med plass til litt nødproviant (nøtter og rosiner), en liten flaske vann, kompass, kartutsnitt, hansker, pannebånd, mobil, powerbank og kamera. Hadde løpet vært dagen før, hadde situasjonen vært en helt annen. Da bøttet det ned og blåste noe helt enormt.

Det var utrolig deilig å komme fram til Varden, for da visste vi at det bare var ca 3 km til vi var i mål, og for det meste i nedoverbakke. Sluttiden min ble 2:31, så jeg traff ganske bra på tippingen min. Dersom man går jevnt hele løypa bruker man nok rundt 4 timer og det er en veldig fin tur med nye historie.

Kirkestien Terrengløp er et løp som virkelig anbefales og som mange kan gjennomføre.

Kanskje blir dette ditt nye mål?

Lykke til!

Cecilie

En tanke om “Kirkestien terrengløp – Fra Bjorelvnes til Finnsnes

Det er stengt for kommentarer.